
The tuners will be at the bridge while the headstock is going to act as strings retainer. The reasons for this are many. I have elaborated on them in my post The Headless Conundrum.
I'll just sum it up here by saying that the headless system is in my opinion much more reliable, clean and efficient than the traditional one. Having played for long time both type of basses side by side on stage I am convinced that the headless system works best for me.
The flip side is mainly an aesthetic one. The look of the Fender Jazz cannot survive without a headstock. Now that would be a serious blasphemy in my world. So I decided that the right thing to do was to preserve the headstock and design a device which would allow me to anchor the strings there.
It is very simple, and rear mounted. The strings will go through the headstock and a Allen screw will lock them in place. The part is buried inside the back of the headstock, flush with the wood, virtually invisible except for a 15mm disk. The aluminum makes it feather light.

To test the system's reliability and look for flaws I have mounted the parts on a hard wood blank with a tuner-bridge at the opposite end of a 34” scale. I have tuned both my broom-bass and one of my other basses – a Tobias – and kept them on the same stand in the same room. I have not played the Tobias nor have I touched the broom-bass for sixty days.
When I finally checked the two sets of strings the broom bass was still perfectly in tune while the Tobias needed some adjustment. To be fair, the broom's G was slightly down. But that was due to the fact that the thin .30 string had slightly dented into the wood – which shouldn't happen with Ebony or metal.
The bridge is an ABM. Very well machined and flawlessly finished. The shallow recess on the body was needed to align the bridge to a lower fingerboard level. You might remember me writing that the distance between the body and the top of the fingerboard will be much lower than usual for a total string/body distance of 5mm.



Thanks for reading.
O(=<
Grande Mau,
ReplyDeletevedo con l'età (avanzata) aumenta anche la saggezza. Ti invidio (la saggezza, non l'età).
Come forse avrai capito ero scettico sulla risoluzione del "problema" paletta, ma pare che di meglio non si possa fare. La paletta c'è (per coerenza con l'estetica JB)ma c'è anche la piena funzionalità dell'headless. OK.
Per ulteriore verifica della riuscita sarebbe gradita una foto dell'intero, perchè vedo solo dettagli.
Chiarimenti. Le corde si infilano dalla parte posteriore e passano attraverso il legno della paletta: ci sono delle guide nella paletta ? o si potrebbero modellare leggere scanalature (rinforzate non so come, per evitare l'abrasione del legno) ?
Molto belli i legni della parte posteriore. Mi piacciono un pò meno quelli di top e paletta, un pò scuri e troppo tigrati per i miei gusti, ma ci puoi sempre dare una verniciata di giallo (ha ha ha).
P.S. l'avrai già capito ma la pubblicità che ogni tanto ti arriva dal mio indirizzo è dovuta a qualche spam, o virus o non so cme si chiama.
Ho il terrore di quello che potrebbe inviare dalla mia posta a te o a qualcun altro.
Scusa l'italiano, ma almeno mi avrai capito.
Sono curioso di vedere come finirà il basso.
Un salutone, ed a presto.
Giancarlo
Aloa caro Gianca! conteto che ti piaccia fino ad ora. il barattolo del giallo e' pronto nel caso la laccatura facesse pena :))
ReplyDeletele corde entrano dal davanti non dal didietro. Per il rinforzo che dovrebbe ridurre attrito tra legno e corde ci sto pensando. ho fatto delle prove come avrai letto e l'unica corda a lascire un segno e' la .30 - ma su un legno morbido, non ebano. sto ancora decidendo.....
Oggi ho fatto l'inlay di un simboletto sulla paletta ;))) a occhio mi mancano 5 giorni per la laccatura, 1 per i tasti e 1 per montare le parti e regolazioni. quasi finito!!
bacibaci a tutti
Mau,
ReplyDeleteEverything is looking good and I like the none headless/headless setup. I have always wanted to do something like that. I do not like a headless instrument they look like they are missing something. Keep it, and I have just started 3 more instruments the past week. Check it out when you can.
Totally agreed...I am still struggling to find a headless design that doesn't give me that 'amputation' feeling...one day I will find it...maybe. Three new basses?? wow....I'll check it out right away!
ReplyDelete